Hvis du ønsker at styrke den fælles effektivitet i dit team, er det en god idé at skrue op for synlighed og ærlighed. I bogen ”Effektive sammen” deler fem succesfulde ledere og deres medarbejdere ud af både erfaringer og gode råd til, hvordan du som leder kan hjælpe dine medarbejdere til at skabe mere tid, motivation og arbejdsglæde:
Vær synlig
Synligheden foregår på flere niveauer. Dels handler den om at være tæt på medarbejderne i både fysisk og mental forstand, dels om at være tilgængelig for dem, når de har brug for hjælp eller sparring. At være synlig kan være at sidde sammen med dem i kontormiljøet eller uopfordret at komme ind på en medarbejders kontor og spørge, hvordan det går. Synlighed kan også være, at lederen følger så meget med i medarbejdernes dagligdag, at han kan se, om de er pressede, og om der er brug for ekstra hjælp. Eller at han minder dem om, at de skal huske at blokere tid i kalenderen til at arbejde med større opgaver, og at det er ok at lukke døren ind i mellem.
Jacob Hedegaard Christensen, Ringkøbing Landbobank, bruger ikke sit direktørkontor. I stedet foretrækker han at sidde blandt medarbejderne. Hør hvorfor:
Synlighed styrker motivationen
Når lederen er synlig og udviser interesse for den enkelte medarbejder, føler vedkommende sig set og anerkendt, hvilket for de fleste bidrager til motivation og arbejdsglæde. Nogle skal dog vænne sig til en synlig leder, især hvis de har været vant til den modsatte ledelsesstil, og måske derfor tolker synligheden som overdreven interesse eller unødig indblanding. Hvis det er tilfældet, er det en god idé at forklare, hvorfor du har skruet op for synligheden.
Tilgængelighed er et must
Medarbejderne har brug for, at lederen er tilgængelig. I effektiviseringsprocessen vil der opstå spørgsmål og tvivl, og dine medarbejdere må ikke føle, at de står alene i processen. Fælles effektivitet er et fælles anliggende, og det kræver en nærværende leder, der kan sørge for, at formål, mål og vejen derhen hele tiden er tydelige for medarbejderne. Det kræver tid at være synlig og tilgængelig for medarbejderne, og derfor ligger der nogle overvejelser om, hvor meget tid lederen skal bruge på henholdsvis drifts- og ledelsesopgaver. På mange arbejdspladser er det en tilbagevendende frustration for medarbejderne, at de oplever, at det er svært at komme i kontakt med deres leder, som ofte sidder i møde eller er ude af huset. Hvis du skal drive denne effektiviseringsproces, skal du være forberedt på at afsætte tid til at være en synlig og tilgængelig leder.
”Jeg siger det, jeg ser, og jeg gør det, jeg siger”
Jacob Hedegaard Christensen beskriver sig selv som en direkte, ærlig og fair leder, der hele tiden sætter ord på, hvad der sker, og hvorfor han handler, som han gør. For Jacob er det holdindsatsen, der tæller, og derfor skal alle have fuld indsigt i, hvad der sker. Medarbejderne må ikke være i tvivl om formål og mål, og de skal samtidig føle sig trygge ved den måde, lederen driver processen på. Både kunderådgiver Maria Coretto og souschef Bobby Bastian bekræfter, at klar og tydelig kommunikation er en af grundstenene i processen:
”Da Jacob startede i filialen, meldte han klart ud, hvorfor han var der. At det handlede om at skabe en filial med overskud og glade medarbejdere. Han forklarede, hvad vi skulle og udstak en kurs. Vi opstillede målene sammen, og så fjernede han en række øv-opgaver, så vi kunne koncentrere os hundrede procent om den nye opgave.” Bobby supplerer: ”På 1-1-møderne beskrev han præcist, hvad han ville med filialen, og hvad der skulle til. Vi skulle bruge kræfterne på at skabe en bedre indtjening ved bl.a. at få flere nye kunder, blive bedre til at screene kundernes behov og desuden finde et passende serviceniveau.”
Jacob selv understreger, at kommunikationsopgaven er fortløbende. Teamet skal hele tiden forstå og være enige om, hvorfor vi gør, som vi gør. Både det overordnede hvorfor (eksistensberettigelsen) og de mange hvorfor’er i dagligdagen: Hvorfor prioriterer vi denne opgave frem for en anden, og hvorfor løser vi opgaven på denne måde? Hvis medarbejderne undervejs i processen bliver i tvivl om formål og retning, eller mister fokus i travlheden, når vi ikke i mål.
Om at være ærlig:
Er du ærlig, eller går du stadig i Flinkeskolen?
Jeg tror, der er en rest af flinkeskolen i de fleste af os. Det føles rarere at sige ja til at hjælpe en medarbejder eller kollega end at sige nej, fordi man ikke har tid. Ligeledes bryder få af os om de svære samtaler eller om at skulle overlevere budskaber, som potentielt kan gøre andre kede af det. Resultatet bliver desværre, at vi somme tider skaber unødige forhindringer for os selv og andre, når vi undgår at være ærlige i forsøget på at skåne deres følelser. Derfor synes jeg, at Kim Dam fra Arbejdernes Landsbank rammer plet, når han siger:
”Du skal ikke være bange for at sige tingene så direkte som muligt. Medarbejderne kan ikke selv gætte det, og vi har alle blinde vinkler i forhold til os selv og vores adfærd.”
Med synlighed og ærlighed kommer du langt som leder – både når det gælder effektivitet og motivation.
De bedste hilsener, Trine