Ned med tempoet – op med kreativiteten

Nyhedsbrev Juni 2007

Som læsere af min blog på Børsen Mikro har kunnet følge med i, er jeg i disse dage i gang med at skrive manuskript til en bog. Jeg har øremærket to måneder til dette projekt, og en journalist i mit netværk foreslog mig at afsætte et fast tidspunkt hver dag til at skrive. Idéen er rigtig god, fordi store opgaver nemt fylder mentalt – meget mere end den tid, de reelt tager at udføre.

Hvorfor planlægning og faste rammer fremmer kreativiteten
Jeg har afsat formiddagen, fordi det er her, jeg arbejder bedst, og lukker samtidig telefon og mails. Og i vores ellers hektiske og fragmenterede arbejdsdag føles det som en stor gave at give sig selv en uforstyrret arbejdsperiode.

Nogle mener, at planlægning og struktur er en spændetrøje. Tværtimod! At beslutte sig på forhånd til hvor lang tid, jeg vil bruge på opgaven, og hvornår jeg vil gøre det, giver en fantastisk ro. Når rammerne er på plads, og målet er klart, er det langt nemmere at fokusere. Min højre hjernehalvdel, der har med analyse, orden og rækkefølge at gøre, kan slappe af, fordi den ved, at den fornødne tid er afsat. Alt i mens min venstre hjernehalvdel, der bl.a. huser kreativiteten, kan boltre sig. At planlægge på denne måde har på forhånd givet mig mental ro og en afslappet indstilling til processen. Jeg føler (endnu ikke!) et stort pres og lige præcis denne afslappede holdning betyder, at kreativiteten er i fuldt flor for tiden.

Endelig er tre timer om dagen absolut overskueligt og giver mig mulighed for at foretage mig andre ting i løbet af arbejdsdagen.

Præstationsfremmere – en anden måde at øge din kreativitet
Udover at planlægge og skabe struktur for din arbejdsdag kan du også følge tidens ånd og tage præstationsfremmende midler i brug. Dem, jeg vil anbefale, er dog både gratis og uskadelige. Ja, de er ligefrem sundhedsfremmende. Jeg taler om endorfiner , som oversat til dansk betyder indre morfiner.

Jeg er selv blevet afhængig af dem ved et tilfælde, da jeg faldt over en lille, letlæselig bog: “Endorfiner – sådan producerer du dine egne lykkehormoner” af Rients Ritskes og Merel Ritskes-Hoitinga. Bogen beskriver to typer af hormoner: Stresshormonet adrenalin og lykkehormonerne endorfiner. Adrenalinet har både positiv og negativ effekt. Det positive er, at det hjælper os til at præstere på kort sigt, mens det på langt sigt er direkte nedbrydende for kroppen.

Derfor er det så vigtigt at få flere af lykkehormonerne. Dels fordi de gør os glade, afslappede og kreative, dels fordi de reducerer adrenalinets skadelige effekt. Forfatterne peger på motion og meditation som to vigtige måder at øge produktionen af endorfiner.

Meditation er for mange stadig lidt langhåret. Men til forfatternes store ros lykkes det dem at afmystificere meditationen ved meget simpelt at forklare, hvad den gør ved kroppen, og hvorfor det er sådan en velsignelse for vores velbefindende og helbred at tømme hovedet og slappe HELT af. Samtidig anviser de en meget simpel og overskuelig måde at komme i gang – nemlig ved blot at fokusere på at tælle udåndinger. Ingen mantraer eller småreligiøse henvisninger. Blot tælle.

Ifølge bogen er det bedst at gøre det to-tre gange dagligt i min. 20 minutter. Hvis det virker uoverkommeligt, så kan vi “klare os” med en gang à 20 minutter. Hvis du gør det, reducerer du stress, mens fokus, kreativitet og overskud øges. Hvis du savner mere ro og fordybelse i dagligdagen, men savner det sidste spark til at få gjort noget ved det, så investér et par timer og læs bogen.

Rigtig god sommer!

Trine Kolding

PS! Der vil med garanti være en enkelt læser eller to, der tænker: “Jeg har så travlt i forvejen, hvordan skal jeg finde tid til at meditere?”. Meditation er med til at øge din koncentration, kreativitet, fokus og effektivitet. Så mon ikke du ved at investere blot 20 minutter om dagen, stadig vil have overskud på tidskontoen? Du kan jo lade det komme an på en prøve…

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.