Lad os få styr på de afbrydelser!

Et højaktuelt dilemma i mange organisationer er behovet for at fordybe sig i de koncentrations- og tidskrævende opgaver, når afbrydelser samtidig er en uundgåelig del af jobbet. Nyhedsbrevet giver dig inspiration til, hvordan du kan styrke dit fokus og koncentration.

Præmissen er klar: Afbrydelser er en del af hverdagen. Velkendte eksempler på afbrydelser er personer, der taler højt eller holder møde i storrumskontoret, mobilen der ringer eller en kollega med et ”Har du lige to minutter?”-spørgsmål. Uanset om vi føler, at det er en afbrydelse eller ej, så fjerner det fokus og koncentration fra opgaven, vi er i gang med. Jo mere koncentrationskrævende opgaven er, jo værre føles det at blive afbrudt.

Eksemplerne er helt almindelige situationer på en arbejdsplads, og de er svære at undgå i et socialt miljø. Så hvad gør vi? Helt klart gælder det om at finde ud af, om vi kan reducere, afkorte eller helt fjerne nogle af dem. Noget kan vi gøre ved at:

  • Have spilleregler for adfærd i storrumskontoret
  • Tage hensyn til hinanden ved skrue ned for ringetoner, alarmer mm.
  • Indrette kontorerne, så visuel og auditiv støj reduceres
  • Skabe mulighed for at kunne sidde et uforstyrret sted
  • Bruge støjreducerende høretelefoner

Men hvad nu hvis vi kan træne vores hjerne til et bedre fokus, så vi ikke lader os afbryde så nemt, og vi hurtigere kan vende retur til opgaven efter en afbrydelse?

Træn koncentrationsmusklen

Hjernen er vores koordinator, der igangsætter alle handlinger. Allerede et sekund før en bevægelse sættes i gang, kan der måles aktivitet et bestemt sted i hjernen. Og den kan trænes, vores fantastiske hjerne. Derfor kan du med fordel betragte din koncentration, som en muskel, der kan (og skal) trænes. Hver gang du fastholder koncentrationen i en længere periode uden afbrydelser, styrkes koncentrationsmusklen. Bliver man konstant afbrudt, svækkes koncentrationsmusklen og hermed også evnen til at holde fokus. En ond cirkel! Men den kan altså brydes ved bevidst skabe gode arbejdsbetingelser for hjernen og målrettet træne koncentrationsmusklen gennem fx mindfulness.

Meditation og mindfulness

Inden du tænker, at meditation er langhåret og alt for spirituelt for dig, så overvej lige følgende: Meditation og mindfulness handler om at træne hjernen til at holde fokus og ikke lade sig distrahere af tanker og afbrydelser. I et tidligere nyhedsbrev ”De 4 M’er – sådan booster du både effektiviteten og energiniveauet” interviewer jeg mindfulness-ekspert Rasmus Hougaard. Rasmus skitserer en række åbenlyse fordele ved at træne mindfulness og fortæller samtidig, at forskningen slår fast, at med sølle 10 minutters daglig træning, vil du med garanti mærke effekt i form af bedre fokus og koncentration. Med den viden behøver du slet ikke at overveje, om du har tid til at meditere!

Tanke-tinder

50.-60.000 tanker ryger gennem hjernen hver dag, og det kan være svært at være tovholder på dem alle sammen. Jeg er vild med sjove og skæve begreber, og mens jeg skrev nyhedsbrevet, dukkede ordet ’tanke-tinder’ op. I meditationen øver vi os i at lade tanker og andre distraktioner passere uden at gå ind i dem. Tanke-tinder er derfor, når vi ’swiper en tanke til side’ uden at lade os distrahere. Meditation og mindfulness er ganske enkelt redskaber, der giver os evnerne til at swipe irrelevante tanker til siden. Genialt, ikke?

Er det bare et spørgsmål om planlægning?

Måske handler det i virkeligheden bare om at tilrettelægge og planlægge sin tid, så dagen er indrettet ud fra den præmis, at der VIL komme afbrydelser. Forskning viser, at ca. 40 procent af arbejdstiden går med afbrydelser og ikke planlagte opgaver. Hvis du har et job, hvor mange afbrydelser er og fortsat skal være en del af din funktion, skal du huske at tage højde for dem, når du planlægger, hvad du skal nå i løbet af en dag.

Afbrydelser er og bliver en del af hverdagen. Det kan vi lige så godt acceptere og tage højde for, når vi planlægger vores tid. Hvis du supplerer med nogle af de redskaber og tiltag, jeg foreslår, har du gode forudsætninger for at øge fokus og koncentration og i sidste ende også højne effektiviteten.

Bedste hilsener, Trine.

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.