Forårsrengøring! Få effektiv hjælp til at rydde op i opgaverne

Jeg har lavet et samarbejde med Anne fra Ugeplan.dk om at skrive 12 artikler til hendes læsere igennem Trine Kolding Ugeplan.dk2016. Som abonnent på mit nyhedsbrev får du automatisk et nyhedsbrev med artiklen. Du kan også læse dem ved at tilmelde dig Ugeplan.dks nyhedsbrev her.

Eller læse mere om Anne og hendes Ugeplaner her.

Inden længe er det vinterferie, og jeg glæder mig

Foråret nærmer sig, og jeg gider ikke brug min tid på sure pligter. Det skal du heller ikke! Derfor får du et af mine favoritværktøjer til at få ryddet op i opgaverne i hjemmet og gøre det hele lidt smartere: HUSBOND-modellen.

H – hjælp
U – uddelegering
S – systematisering og klare aftaler
B – børnepligter
O – outsorcing
N – nemgøring
D – drop eller minimér

Hjælp

Det kan godt være, du er supermor og kan klare alting selv. Selv supermødre har dog brug for pauser og alenetid, og ved at tage imod hjælp fra andre, giver du også børnene mulighed for at knytte stærke relationer til andre end dig.

  • Tag imod hjælp og aflastning fra familien og vennerne – børnepasning, fælles ferier, fælles hente- og bringeordninger, madaftaler etc.
  • Drag nytte af bedsteforældre, andre familiemedlemmer og venner – styrker båndet mellem børnene og familien eller vennekredsen
  • Benyt jer af en barnepige ind i mellem – der findes tjenester på nettet, hvor I kan hyre barnepiger, eller kig i det lokale supermarked, hvor unge piger ofte annoncerer

Uddelegering

Med uddelegering tænker jeg specielt på dig, der af en eller anden årsag har ansvar for størstedelen af opgaverne. Hvorfor uddelegerer du ikke til et eller flere af familiemedlemmerne? Handler den manglende uddelegering om kontrol og om at have det bedst med at gøre tingene på din måde, må du spørge dig selv:

Hvad er vigtigst? Mere tid og overskud til familien eller, at tingene på bliver gjort på en bestemt måde?

Husk på, at ingen gider hjælpe til, hvis de bliver rettet på hele tiden!

Systematisering og klare aftaler

At sætte opgaver og pligter i system kan spare dig for både tid og ufrugtbare diskussioner. Invester en times tid i sammen at lave en liste over alle familiens gøremål og pligter. Fordel herefter opgaver ud fra disse to kriterier:

1) Lystprincippet: Hvad har I hver især mest lyst til?
2) Retfærdighedsprincippet: De resterende opgaver fordeles, så arbejdsbyrden er jævn og retfærdig.

fora%cc%8arsrengoering-trine-kolding02

Børnepligter

Børn gider faktisk godt hjælpe til, men opgaverne skal naturligvis matche deres aldersniveau, og så skal de være ’tilgængelige’. Fx er mange køkkener indrettet på de voksnes præmisser, og det er svært for en femårig at tage glas ned fra overskabene. Tænk over, om det er let eller besværligt for børnene at hjælpe til hjemme hos jer?

Sæt også pligterne i system, så det er nemmere at huske og etablere den nye vane, og brug visuelle oversigter, så børnene kan overskue, hvad de skal gøre.

Outsourcing

Gør op med dig selv og din partner, hvad jeres holdning er til at outsource opgaverne i hjemmet. Nogle mennesker har en klar holdning om, at de vil ordne alting selv. Mens andre vælger en løsning, hvor de betaler sig fra nogle eller alle huslige opgaver, så de i stedet kan koncentrere sig om børnene, arbejdet, fritidsaktiviteter, eller hvad de nu savner mere tid til.

Nemgøring

Gør det så nemt for dig selv som overhovedet muligt! Alt lige fra robotstøvsugere og -græsslåmaskiner, masser af opbevaringskasser til bl.a. legetøj, der gør oprydning og rengøring nem, til smart indretning af hjemmet, der kan spare dig for masser af tid.

Hvilke tanker har du fx gjort dig om indretning af køkken, badeværelse og bryggers? De rum og skabe, vi bruger allermest, er sjældent indrettet optimalt. Kig f.eks. i køkkenet og skriv en liste over de remedier, du bruger oftest. Gennemgå nu skabe og skuffer. Er tingene nemme at få fat på, og står de forrest? Mange køkkenskabe er så proppede, at vi først skal forcere alverdens skrammel, som vi sjældent eller aldrig anvender, før vi når ind til den skål, vi skal bruge.

Drop – eller minimér

Jeg hader at lægge tøj sammen, og jeg gør det kun med mit eget, fordi jeg ellers ikke ville kunne finde rundt i klædeskabet. Derfor overvejede jeg følgende, da mine drenge var små:

  • Er det overhovedet nødvendigt at bruge tid på at ordne børnetøjet?
  • Hvordan kan jeg bruge mindre tid på at ordne børnetøj?

Selvfølgelig skal tøjet vaskes og transporteres fra A til B. Men hvor i processen kan jeg spare tid? Jeg anskaffede en masse kurve og nogle rumfordelerreoler. Hver kurv fik sin mærkat: Bukser, bluser, T-shirts, sokker etc. Når tøjet var vasket og tørret, blev det båret ind på børneværelset og lagt direkte ned i de respektive kurve. Ingen strygning eller sammenlægning først – se, dét er en ægte tidssparer. Næste skridt er at sætte en tegning på hver kurv, så børnene selv kan finde ud af at lægge tøjet i rette kurve, når de når den alder.

Som du kan se, er mange af idéerne til at gøre hverdagen nemmere både enkle og relativt ukomplicerede at føre ud i livet. Nu er det bare at gå i gang!

Mange hilsener, Trine

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *