Ja, du kan træne din koncentrationsevne!

Undersøgelser viser, at effektiviteten reduceres med op til 50 procent, når vi multitasker. Tænk blot på en gennemsnitlig dag på kontoret, hvor du hele tiden skifter mellem telefonopkald, besvarelse af mails, forstyrrelser fra kolleger eller kunder, egne tanker og ting, du skal huske, som jævnligt popper op i hukommelsen … Vores hjerne har med god grund svært ved at fokusere på en ting ad gangen – den er ganske enkelt helt ude af træning!

Siden starten af december har jeg haft rig lejlighed til teste min egen dagsform, når det handler om at arbejde koncentreret. Den 31. januar har jeg nemlig deadline på manuskriptet til min nye bog Den effektive leder – succes med en 40 timers arbejdsuge. Ifølge det tidsbudget, jeg naturligvis har lagt, har jeg seks en halv uge, når juleferie og øvrige arbejdsopgaver er trukket fra, til at skrive 250 sider. Det er et pænt antal færdigredigerede sider om dagen, og jeg kan godt afsløre, at der ikke er plads til overspringshandlinger og dårlige dage i tidsplanen! Derfor er denne arbejdsproces også en interessant anledning til at teste mine egne værktøjer til håndtering af overspringshandlinger og udskydelsesadfærd.

Den foreløbige konklusion er, at jo længere perioder jeg arbejder på denne fokuserede måde, jo nemmere bliver det at fastholde koncentrationen, jo hurtigere kan jeg komme ind i en tilstand af 100 procent koncentration, og jo mere effektiv er jeg. Lad mig give et eksempel:

 

To slags dage

Der er to typer af arbejdsdage, der forløber meget forskelligt.

1) De dage, hvor jeg starter med at fjerne alle fristelser:

  • Rydder skrivebordet for andre opgaver, noter, telefon etc.
  • Tømmer hovedet for ting, jeg skal huske og sætter tid af til dem i kalenderen
  • Undgår at åbne mailprogrammet
  • Sørger for at have drikkevarer og snacks inden for rækkevidde, så jeg ikke bliver nødt til at gå ned i køkkenet med jævne mellemrum og på vejen falder over andre spændende ting

Jeg starter med en klar plan for, hvad jeg skal nå i dag, og jeg har alt, hvad jeg skal bruge inden for rækkevidde – og kun det!

2) De dage, hvor jeg gør det modsatte:

  • Hvor jeg lige skal tjekke mail, inden jeg går i gang og ender med at besvare dem
  • Hvor jeg er lidt træt og synes, jeg har brug for meget hyppige pauser, der som regel resulterer i, at jeg ender med at surfe på nettet, ringe til folk, jeg ikke har talt med i lang tid, og derfor bliver samtalens længde også derefter etc.
  • Og hvor jeg ender med i en lind strøm at skifte mellem at skrive manuskript, besvare mails, og foretage telefonopkald

Da mine mål er meget konkrete – jeg ved præcist, hvor mange anslag jeg skal nå pr. dag for holde kadencen – kan jeg også med meget stor tydelighed aflæse effekten af de to måder at arbejde på. Erfaringen viser nu, at jeg med dag 1-modellen når at blive færdig med de 15.000 anslag ca. en time, før jeg skal hente børn. Her har jeg altså tid til at besvare mails og telefonopkald i slutningen af dagen. Dag 2-modellen giver på de værste dage et resultat på blot 7.500 anslag, fra jeg starter om morgenen, til jeg henter børn. Det betyder, at aftenen må tages i brug.

Mit fuldstændig uvidenskabelige forsøg understøtter altså føromtalte undersøgelse af multitasking, der dokumenterede op til 50 procents effektivitetsforringelser. I tillæg kan jeg fortælle, at jeg er langt mindre træt efter en fokuseret dag, hvor jeg har koncentreret mig om at gøre én ting ad gangen. Samtidig kan jeg se, at kvaliteten af arbejdet er bedre på disse dage. Jeg tænker ganske enkelt bedre og kan hurtigere overskue stoffet.

Jeg er helt klar over, at denne arbejdsform ikke er direkte applikérbar i storkontoret eller på en almindelig dag på kontoret. Men lidt har altid ret, så tænk i stedet i lidt mindre skridt:

Hvordan kan du indarbejde mindre sekvenser af uforstyrret tid i din hverdag?

Jeg garanterer, at du sparer tid og bliver mere effektiv.

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.