Sådan bruger I erfaringerne fra coronakrisen til at skabe mere trivsel og effektivitet

”Det, der normalt tog halvanden dag, klarede hun på tre timer”

Sådan lyder overskriften på en interessant artikel fra TV2 Øst, der beskriver erfaringerne i Slagelse Kommunes jobcenter med at arbejde hjemmefra under coronakrisen. De har interviewet beskæftigelsesmedarbejder Sarah Isabella Nørregaard, der både har nydt at arbejde hjemme, følt sig mindre stresset og samtidig oplever, at hun har nået meget mere uden de mange forstyrrelser og møder på arbejdspladsen. Overskriften refererer til, at en sag, der kan tage op til halvanden dag at klare på jobcentret, nu kan løses på tre timer.

Denne oplevelse bekræftes af hendes chef, der fortæller, at tilbagemeldingerne fra jobcentrets mange medarbejdere ikke kun handler om øget effektivitet, men også om trivsel. Han uddyber:

”… medarbejderne skal have mere indflydelse på deres arbejdsliv. De ved, hvad der fungerer for dem, det behøver vi ikke stå her på rådhuset og fortælle dem. Så vi skal ikke tilbage til kontrol, men have tillid og ikke falde tilbage i de gamle vaner…”

Læs hele artiklen

Artiklen gør mig så glad! Dels bekræfter den en ting, jeg har prædiket i mange år: Nemlig at perioder med uforstyrret og sammenhængende tid booster effektiviteten markant. Der er altså ikke noget galt med dig og din effektivitet, hvis du synes, det er svært at nå arbejdet, når du samtidig bliver afbrudt hele tiden! Dels er budskabet, at trivsel skaber effektivitet. Præcis samme pointe fremhæver de fem cases i bogen ”Effektive sammen – om at skabe tid, motivation og arbejdsglæde”, der alle er lykkes med at øge den fælles effektivitet OG skabe større trivsel på arbejdspladsen.

Hvordan bidrager trivsel til mere effektivitet?

Kim Dam, filialdirektør i Arbejdernes Landsbank, forklarer sammenhængen kort og præcist i bogen: ”Når du er motiveret, bliver du automatisk mere effektiv. Man når meget mere, når man synes, det er sjovt.” Hvis lederen samtidig lytter til medarbejdernes erfaringer, ønsker og behov og hjælper med at skabe nogle rammer, der understøtter medarbejderne bedst muligt i at udføre deres arbejde, så er vi altså ret tæt på at være i mål med at øge både trivsel og effektivitet. Mere kompliceret behøver det ikke at være.

Lad mig her bidrage med inspiration til, hvordan I kan bruge erfaringerne fra coronakrisen til at fremme trivsel og effektivitet på jeres arbejdsplads. I bogen identificerer jeg 10 ting, succesfulde ledere gør for at sikre, at begge aspekter er i top. En af dem er at udvise nysgerrighed og mod:

”De dygtige ledere engagerer sig oprigtigt i medarbejderne og deres arbejdsprocesser. De er nysgerrige, tæt på deres medarbejdere, og de afsætter tid og gør plads til at være i dialog både med den enkelte medarbejder og med hele afdelingen for at få den fornødne viden om, hvordan tingene fungerer, og hvordan de kan gøres endnu smartere. Nysgerrigheden går hånd i hånd med mod, for det kræver ofte en portion mod at tale om, hvordan folk udfører deres arbejde. Nogle steder er der tradition for eller forventninger om, at medarbejderne selv organiserer, prioriterer og planlægger samtlige opgaver uden indblanding fra ledelsens side. Andre steder foregår arbejdet i dialog med nærmeste leder.”

Brug erfaringerne til noget positivt

Meget har været svært under krisen, men vi kan bruge nogle af erfaringerne positivt ved sammen at være nysgerrige og modige i forhold til arbejdsdagen og måden, vi indretter os på arbejdspladsen. Noget har været fantastisk, andet har været frustrerende, og du har sikkert også haft en del midt i mellem-oplevelser. Samtlige erfaringer er relevante at undersøge for at se, om der er opstået nye ideer og muligheder for at gøre tingene smartere, nemmere og bedre:

  • Hvad er de vigtigste ting, vi har lært omkring arbejdsformer, effektivitet og trivsel i denne tid?
  • Hvad har fungeret godt under krisen? Hvorfor?
  • Hvad har fungeret dårligt under krisen? Hvorfor har det ikke virket?
  • Hvor ser vi justeringsmuligheder?
  • Hvad skal vi fortsætte med?
  • Hvad skal vi begynde at gøre?
  • Hvad skal vi ikke gøre igen?

Næste skridt er at have modet til at:

  • Fortsætte med de ting, der virker
  • Stoppe med det, der ikke gør
  • Justere på det, der trænger til en opgradering

God fornøjelse med sammen at være nysgerrige og modige, så både trivsel og effektivitet er i top.

Mange hilsener, Trine

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.