Til dig, der ikke får din nattesøvn – 11 tips, der virker

Jeg har lavet et samarbejde med Anne fra Ugeplan.dk om at skrive 12 artikler til hendes læsere igennem 2016. Som abonnent på mitTrine Kolding Ugeplan.dk nyhedsbrev får du automatisk et nyhedsbrev med artiklen. Du kan også læse dem ved at tilmelde dig Ugeplan.dks nyhedsbrev her.

Eller læse mere om Anne og hendes Ugeplaner her.

 

For nylig besøgte jeg børnefamilien, der vandt to timers familiecoaching i Ugeplan.dk’s konkurrence. Med to fuldtidsjob og tre små børn, heraf et sæt tvillinger, har de som mange andre børnefamilier en travl hverdag. Læg hertil, at alle tre børn har periodevise søvnforstyrrelser. Jeg har så stor sympati og forståelse for forældre, der ikke får deres nattesøvn, da jeg har mærket på egen krop, hvad konstante afbrydelser i søvnen gør ved ens hukommelse, overskud og ikke mindst immunforsvaret!

Jeg er ikke ekspert, men har 10 års praksiserfaring udi søvnvanskeligheder

Jeg er på ingen måde ekspert i, hvordan man får sine børn til at sove. Men som mor til to børn, der på 10. år har søvnvanskeligheder, har jeg prøvet ALT. Fælles for alle strategierne er, at de virker. Periodevist. Jeg har efterhånden lært, at det er godt at have forskellige metoder at vælge imellem. Nogle perioder virker én metode, andre gange skal der noget andet til. Her får du i uprioriteret rækkefølge, hvad der virker hos os:

  • Den hardcore ”Godnat og sov godt”-metode (dog skal man være helt enige, inden man går i gang)
  • Sove i separat værelse med det ene eller andet barn
  • Eller have en madras liggende under voksensengen, som hurtigt kan trækkes frem. Især til dem, der ikke sover godt med børn i sengen.
  • Dele nætterne op i vagter med min mand, så vi begge er sikret en vis mængde søvn
  • Meditationer til børn
  • Kropsscanninger for børn
  • Blid massage
  • Total mørkelægning af hele 1. salen (det var ikke nok at mørkelægge børnenes rum, da de foretrækker at sove med åben dør)
  • Afslapningsmusik
  • Og endelig råben og skrigen, når filmen knækkede! Den sidste metode hjælper naturligvis ikke spor, men kan være resultatet af lang tids opsparet frustration.

Et godt tip, vi fik fra ”Tvillingehåndbogen”, er: Alt, hvad man siger om natten, gælder ikke dagen efter! Når morgendagen starter, nulstilles alt. Faktisk et ret godt tip – nemmere og mere effektivt end ægteskabsrådgivning. Og man behøver ikke at have tvillinger for at have brug for dette tip!

Ting, jeg gerne ville have vidst – som jeg heldigvis kan dele med dig nu

For fire år siden fik jeg kontakt til en ergoterapeut med speciale i børn med sansemæssige forstyrrelser. Vores ene søn har en autismediagnose, og for mange børn med udviklingsforstyrrelser gælder det, at sanseapparatet er på overarbejde. Ved hjælp af en sansesensorisk profil hjalp hun os med at finde ud af, hvilke af hans sanser var mest udfordrede, og hvad vi konkret kunne gøre for at hjælpe ham med at mindske generne. Bl.a. testede vi både en kugledyne og en kædedyne. Der er tale om specielle dyner med enten kæder eller kugler, der vejer noget mere end almindelige dyner. Tyngden og den specielle konstruktion giver en følelse af omsluttethed og tryghed samtidig med, at dynen hjælper til at berolige og stimulere barnets sanser. Du kan læse mere om dynerne her.

Begge vores børn har nu en kugledyne, og effekten er intet mindre end fantastisk. Når de sover med dynen, bliver nattesøvnen både bedre og længere. Der kan stadig være ’dårlige nætter’. Det er ikke en mirakelkur, der fjerner alle problemer med et trylleslag. Men størstedelen af tiden er effekten meget tydelig.

Kroppens naturlige søvnhormon

Til et foredrag hørte vi for første gang om melatonin i tabletform. Til vores store overraskelse viste det sig, at mange børn, der er sensitive og/eller har sansemæssige udfordringer har søvnproblemer. Hvor ville jeg gerne have vidst det for mange år siden! Melatonin er kroppens eget naturlige søvnhormon, og det er muligt at få en recept på præparatet, hvis ens barn har søvnforstyrrelser gennem længere tid. Bemærk, at man ikke behøver at være sensitiv eller have en udviklingsforstyrrelse for at have vanskeligheder med at sove. Masser af børn uden diagnoser har i perioder svært ved at sove. Blot er søvnproblemer almindeligt forekommende blandt børn med fx autisme, adhd etc.

Dét virker hos os – hvad virker hos jer?

Total mørkelægning kombineret med små hyggelys rundt omkring, ret faste sengetider, ingen lys fra skærm en time før sengetid, kugledyner, melatonin og periodevis overnatning hos mor og far er, hvad der virker hos os. Hvad virker hos jer?

Mange hilsener, Trine

PS! I næste nyhedsbrev får du flere tips fra samtalen med den travle børnefamilie.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.