Tilgængelighed – velsignelse eller forbandelse?

Nyhedsbrev Oktober 2005

Vi har brugt de sidste 10 år på at udforske, afprøve og blive fortrolige med nyskabende teknologi som e-mails og mobiltelefoner. I dag er det næsten umuligt at forestille sig en hverdag uden disse kommunikationsformer. “Tidsbesparende og øget fleksibilitet” er nogle af de åbenlyse fordele, de fleste fremhæver. “Uundværlig” vil nogle endda hævde. I dag har 92 % af alle danske husstande mobilabonnement ( Kilde: Danmarks Statistik ), og det er utænkeligt at kunne udføre sit arbejde uden brug af e-mail.

Sommetider kan man undre sig over, hvordan det lykkedes os at opretholde kommunikationen og udføre vores arbejdsopgaver, før disse vidunderlige tekniske hjælpemidler så dagens lys! Misforstå mig ikke – jeg er vældig glad for både min mobiltelefon og e-mail. Men jeg vil alligevel tillade mig at pege på en række faldgruber, der kan gøre dem til tidsrøvere i dagligdagen.

Brug af e-mails og mobiltelefoner

Fordele:

  • En velsignelse for afsenderen: Ikke afhængig af at modtageren tilgængelig på afsendelsestidspunktet. Der kan altid sendes en mail, sms eller lægges besked
  • Hurtigt og let at kontakte andre mennesker
  • Ud af øje, ude af sind (for afsenderen)

Ulemper:

  • En stressfaktor for modtageren: Vi forventer svar inden for kort tid
  • Kortere svartider: Vi når ikke altid at tænke os om, inden vi svarer
  • Hastigheden går ud over sproget i e-mails: Dagligdags tone og manglende korrektur kan skabe misforståelser og i sidste ende skade virksomhedens image
  • Stigende informations- og opgavemængder: Mails avler mails. Vi sender flere mails i dag, end vi sendte breve
  • Man er konstant til rådighed

Bagsiden af e-mails og mobiler – den evige tilgængelighed
Vi kan ringe og maile, når det passer os – det giver os fleksibilitet og kontrol. Men fleksibiliteten indebærer også, at vi altid forventes at være tilgængelige samtidig med, at bunken af mails og telefonbeskeder vokser.

De tidsbesparende teknologier ender altså ofte med at tage tid og skabe flere opgaver og henvendelser. Teknologien er kun frigørende, hvis ringer eller skriver. Det er afsenderen, der oplever frigørelsen ved lige at kunne få sendt en besked afsted. Det er ikke altid en velsignelse for modtageren, der forventes at svare!

Lad os fortsat udnytte teknologiens mange muligheder og samtidig skabe hensigtsmæssige rammer for tilgængeligheden – og retten til ikke at være det hele tiden.

Trine Kolding, Tid & Tanke

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.