Vores travlhed og kalendere, som bugner af aktiviteter og gøremål, er sjældent isoleret til os selv. Ofte viderefører vi nemlig vores livsstil til de små poder.
Vil du høre, hvor travlt jeg har?
En nylig samtale med en otte-årig pige under arbejdsdagen i ungernes børnehave har gjort stort indtryk på mig. Midt i oprykning af genstridige brændenælder spørger hun mig. “Vil du høre, hvor travlt jeg har i morgen?”. Overrasket svarer jeg ja og får herefter hele lørdags-programmet i detaljer. Aktiviteterne lå som perler på en snor: Først gymnastik, så dans, så…
Jeg er bestemt tilhænger af, at vores børn har fritidsinteresser. Men det temmelig stramme program gjorde mig helt forpustet og gav anledning til tanker om, i hvilket omfang vi overfører eller børnene overtager vores tids-mønstre.
Et andet eksempel stammer fra en veninde, der blev adspurgt om hendes børns aktivitetskalender. Hendes tre-årige tvillinger har deres faste gang i børnehaven. Derudover er der løbende lege-aftaler, ture til legepladserne etc. Men altså ingen faste hold eller skemalagte aktiviteter. Vedkommende, der spurgte, var nærmest bestyrtet på hendes vegne – hvad skulle det ikke ende med for hendes tvillinger? Tænk, hvis deres kompetencer og ressourcer ikke blev udnyttet fuldt ud!
Kald mig gammeldags, firkantet… Mon ikke små børn bliver både udfordret og stimuleret i dagligdagen? Lige som vi er trætte efter en lang dag på arbejdet, har børnene også have brug for dage ind i mellem, hvor ingen ting er planlagt. Som forældre synes jeg, vi har et vigtigt ansvar for at sikre, at børn ikke ender som små Time Managers blot for at holde rede på deres tid. De kan tids nok blive en del af vores fortravlede samfund. Eller måske skal vi netop lære dem, at vi ikke behøver at have travlt og være i gang hele tiden!?
Har du tid?
Lad mig derfor slutte af med at gøre lidt reklame for en fantastisk bog, jeg for nylig blev præsenteret for. “Har du tid?” er skrevet af Eva Matjeka, som har gjort det til sin levevej at lege med og udforske ord. Bogen er et lille mesterværk om tid. Masser af tanker, refleksioner og spørgsmål på vers og rigt illustreret – til inspiration for både voksne og børn. Mine to drenge på tre år har straks taget den til sig og spørger hver aften, om vi ikke skal læse “om ham tiden”:
Trine Kolding