Sådan laver du en FTO-plan, der kan redde din hverdag

Jeg har netop aftalt med mine børn, at de skal have adventsgaver i år. For ikke at glemme det åbner jeg min kalender for at skrive en reminder til mig selv om at købe gaverne senere på måneden. Da jeg opretter reminderen, sætter jeg den til automatisk at gentage næste år, for jeg ved med rimelig stor sikkerhed, at det er en tilbagevendende opgave! I denne lille øvelse ligger et stort tidsbesparende potentiale, som din hjerne vil elske.

Hjælp din hjerne til at skabe overblik og spare tid

Mon hukommelse som en hullet si er et varigt mén, man pådrager sig som forælder? Jeg er i hvert fald nødt til at skrive lister. Jeg tror ikke, at jeg er blevet dummere, siden jeg fik børn for 14 år siden. Men jeg er med sikkerhed blevet dårligere til at huske ting og holde fokus, og derfor må jeg skrive det meste ned. Hvis du ligesom jeg oplever momentvise kollaps i hukommelsen og en til tider svigtende evne til at jonglere mange bolde på samme tid, er der formentlig en helt naturlig forklaring. Hjerneforskere anslår, at vi tænker op mod 60.000 tanker hver dag. Læg hertil alle de syns- og sanseindtryk, vi modtager i løbet af en dag.

Samtidig er vi udfordrede af, at der er begrænset lagerkapacitet i vores korttidshukommelse:

”Korttidshukommelsen er et midlertidigt lager og kan højst gemme poster i et par minutter. Den har også begrænset kapacitet og kan højst jonglere syv ting ad gangen (+/- to afhængig af personen).” (Kilde: DR2 Viden om hjernen.)

Vi har altså op mod 60.000 tanker kværnende på daglig basis plus de mange sansemæssige indtryk, og så er der kun plads til syv ting i korttidshukommelsen! Der er jo ikke noget at sige til, at jeg ikke kan huske det hele.

To afgørende skridt, der redder din hverdag

Vi skal hjælpe vores hjerne og dermed os selv godt på vej ved at bruge vores kapacitet mest hensigtsmæssigt. Derfor vil jeg anbefale dig at gøre følgende, hvis du vil undgå hjernepine og i stedet opnå mere overskud og tid i dagligdagen:

  • Skriv dine FTO’ere ned
  • Sæt FTO’erne i system

1. Skriv dine FTO’ere ned

Undgå først og fremmest at bruge hjernekapacitet på at prøve at huske det hele. I stedet kan du med denne enkle øvelse tage første skridt på vej mod en nemmere hverdag. Du kan lave denne øvelse for dig selv eller sammen med resten af familien. Start med at tømme dit hoved for alle dine eller hele familiens FTO’ere: Faste Tilbagevendende Opgaver. FTO’ere er alle de ting, I gør hver dag, hver uge, hver måned. Til inspiration er her listen, som den ser ud hjemme i min familie:

  • Smøre madpakker
  • Pakke skoletaske
  • Dække bord
  • Tage af bordet
  • Tømme opvaskemaskine
  • Lave mad
  • Rasmus idrætstøj mandag
  • Mikkel idrætstøj tirsdag
  • Vaske tøj
  • Gøre rent
  • Købe ind
  • Mor og fars sportsaktiviteter mm.

2. Sæt FTO’erne i system

Hele ideen med at identificere FTO’erne er, at de netop er ting, der skal huskes og gøres igen og igen. I stedet for at gå og huske på dem alle kan du få dem ud af hovedet og organisere dem på en måde, så du bliver mindet om dem på det rette tidspunkt. Grundlæggende handler det om, at du skal samle de nødvendige informationer og aktiviteter så få steder som muligt. Det vil gøre hverdagen langt mere overskuelig, og din hjerne vil være dig evigt taknemmelig!

Der er mange måder, du kan holde styr på aktiviteterne på. Nogle bruger fælles Googlekalender, andre skriver aktiviteterne ind i en af de mange fine familiekalendere, man kan få, og andre igen skriver dem ind i deres arbejdskalender. Fordelen ved at bruge et elektronisk værktøj er, at du kan bruge funktionaliteten ”gentag” i stedet for at skulle skrive tingene ind igen og igen i en fysisk kalender.

Rigtig god fornøjelse med at gøre hverdagen nemmere!

Mange hilsener, Trine

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.