Bliv mere effektiv på blot 10 minutter!

I sidste nyhedsbrev skrev jeg om hjernepine. Hjernepine er, når hjernen koger over og gør ondt, fordi den har kørt i konstant høje omdrejninger for længe, når vi ihærdigt har forsøgt at multitaske, kort sagt – når hjernen er overloaded. Her fortalte jeg også, hvordan en lang ferie i fuldstændig off line-tilstand gjorde underværker for min hjerne og gav en fantastisk følelse af fred, ro og overskud.

Efter ferien besluttede jeg mig for at meditere regelmæssigt for at holde fast i denne ro både arbejdsmæssigt og i privatlivet.

For et par år siden var jeg på et mindfulness retreat og havde alle de bedste intentioner om at være mere mindful – mere nærværende. Intentionerne fortabte sig imidlertid i tågerne og endte som en nagende irritation, for jeg ville virkelig gerne blive bedre til at slappe af og være til stede i nuet.

Således inspireret af tre ugers total afslapning i Thailand og en hjernemæssig overskudsfølelse var jeg fast besluttet på at holde fast og skabe en daglig rutine med meditation.

Meditations Apps – vælg den rette stemmebliv-mere-effektiv-paa-blot-10-minutter2

Jeg downloadede forskellige Apps med guidede meditationer. Det kan godt betale sig at investere lidt tid i at finde den eller de “rigtige” Apps, der virker for dig. Stemmen har stor betydning for oplevelsen – nogle stemmer er rare at lytte til, andre knap så virkningsfulde. I øjeblikket skifter jeg mellem tre forskellige, der hver især har en række valgmuligheder: Guidede eller stille meditationer samt forskellige varigheder fra 3 minutter og op til en halv time.

Gennembruddet kom på et weekendkursus

Det store gennembrud kom efter et weekendkursus. Forrige år underviste jeg i et forsikringsselskab, der i begejstrede vendinger fortalte om en mindfulnessinstruktør, der hjalp dem med at skabe større overblik og overskud i en fortravlet hverdag med mange presserende deadlines og afbrydelser. Jeg fandt lappen med hans navn frem, og til alt held var der plads på forårsretrætet.

Spændt drog jeg af sted. Indrømmet, jeg var lettere skeptisk. Meditation og mindfulness får nemt et spirituelt præg, og da jeg hverken tror på Gud eller andet i de højere luftlag, skaber denne vinkel for mange forstyrrelser og nedsætter min motivation for at komme i gang. Måske er det med spiritualiteten bare en fordom, jeg har, men i bund og grund er jeg blot interesseret i at få mere ro i mit hoved og blive bedre til at fokusere og være nærværende i dagligdagen.

Derfor blev jeg både glad og lettet, da Rasmus Hougaard fra The Potential Project bød velkommen og i enkle og klare vendinger fortalte, hvad mindfulness er, og hvad forskningen siger om dens virkninger. Læs mere om det i interviewet med Rasmus.

bliv-mere-effektiv-paa-blot-10-minutter3Kurset bød på tre enkle teknikker og masser af træning. Søndag eftermiddag havde jeg så meget ro i krop og hoved, at jeg næsten var nervøs over at skulle på arbejde dagen efter. Tænk, hvis jeg mistede denne fantastiske fornemmelse!

Heldigvis fik vi også tips og tricks til, hvordan vi kunne fortsætte den gode praksis. Og en af de vigtigste pointer for mig var: Blot 10 minutter om dagen er nok til at opnå en lang række positive effekter. Og han har ret! Efter sølle 10 minutters indsats føler jeg mig fuldstændig afslappet. Sommetider tager jeg 20 eller 30 minutter, blot fordi det er så rart. Effekten på jobbet mærkede jeg allerede den første uge. Jeg var roligere, havde mere overblik og var bedre til at fokusere, end jeg plejer. Fordelene er lige så åbenlyse i privatlivet, hvor det også er tiltrængt at skabe ro og overskud på øverste etage. Og heldigvis fortager virkningen sig ikke efter endt arbejdsdag!

Lille indsats – stor effekt

For et par uger siden havde jeg 20 coachingsamtaler på tre dage. I princippet alt for mange, men det var nu en gang vilkårene. Jeg havde ærlig talt frygtet dagene lidt. Kunne jeg levere samme kvalitet til alle? Formiddag og eftermiddag lagde jeg 10 minutters mindfulness ind, og effekten var overvældende. Efter første dag med syv timers samtale gik jeg hjem uden at føle mig træt. Blot 20 minutters indsats gjorde hele forskellen.

Eksklusivt interview med Rasmus Hougaard, The Potential Project

Mine oplevelser med mindfulness indtil nu er, at det er et meget effektfuldt værktøj og supplement til større overblik og effektivitet i dagligdagen. Altså lige efter mit hoved: Simpelt værktøj – stor effekt!

Derfor er jeg glad for at kunne bringe dig et eksklusivt interview med Rasmus Hougaard samt et godt tilbud, som du finder efter interviewet.

Er mindfulness og meditation det samme?
Der findes mange måder at meditere på. Mindfulness er én. Den er meget populær af to grunde; 1) Den har intet religiøst eller spirituelt indhold. 2) Mere end 2500 forskningsprojekter har påvist metodens effektivitet.

Hvad siger videnskaben om mindfulness? Bliver vi mere effektive, får vi mere overblik, bedre til at koncentrere os, fokusere, huske…?
De mere end 2500 forskningsprojekter viser, at vi forandrer os på mange, mange forskellige områder, når vi træner i mindfulness. Rent mentalt bliver vi bedre til at fokusere, at træffe beslutninger, at holde hovedet koldt når nødvendigt, at huske, at koncentrere os over længere tid og så bliver vi generelt gladere og venligere. Rent fysisk ældes vores celler langsommere, vi øger vores antal af “grå celler” i hjernen, vi heler sygdomme hurtigere, vi får et stærkere immun system, lavere blodtryk og lavere hjerterytme og meget, meget mere.

Kan man måle, at man bliver mere effektiv af at meditere?
Det ville kræve en definition af effektivitet. Hvis effektivitet er at få flere ting fra hånden på samme eller kortere tid, er svaret ja. Årsagen til det er, at vi skærper vores evne til at være fokuseret og tilstedeværende med den opgave, vi har for hånden. Samt at vi får større klarhed og overblik i hovedet, som giver os en styrket evne til at prioritere rigtigt.

Hvor meget skal jeg træne hver dag for at få en god effekt?
Vi har arbejdet med mange mennesker gennem de sidste 4 år. Vores konklusion er, at minimum ti minutter om dagen er tilstrækkeligt til at opnå mærkbare positive resultater både mentalt og fysisk.

Der dukker hele tiden tanker op, når jeg mediterer? Er det fordi, jeg ikke kan finde ud af at meditere? Hvad gør jeg?
Hvis svaret var simpelt nok til at beskrives i dette format, ville livet være nemt 🙂 Alle oplever, at der bliver ved at dukke tanker op. Det er ikke noget problem. Det afgørende er, hvad vi gør med de tanker; Engagerer vi os i dem og tænker med dem – eller ser vi dem, som de er og undlader at engagere os i dem. Det første vil lede til frustration og stress. Det andet vil lede tankerne til langsomt at miste deres magt over dig. Og give dig magten over dem. Det første skridt, når vi træner mindfulness, er at slappe af. Når vi slapper, af er det nemmere for et klart fokus at opstå. Og dermed nemmere at observere tankerne frem for at engagere sig i dem. Og husk, mindfulness tager tid; Dage, uger måneder og år. Mål dit fremskridt fra kvartal til kvartal. Ikke fra uge til uge.

Hvordan kommer jeg bedst i gang med at meditere?
Find en god lærer med en solid baggrund. Få undervisning over et stykke tid, hvor du kan blive guidet og få svar på dine spørgsmål. Det er godt at krydre med lidt læsning. Men den personlige relation er vigtig, hvis du virkelig vil have noget ud af det.

Hvorfor begyndte du selv at meditere, og hvad er dit udbytte?
Jeg begyndte selv med mindfulness for godt tyve år siden, før begrebet blev kendt. Jeg oplevede fra begyndelsen, at det gav mig et bedre liv: Mere nærvær med andre og større evne til at være effektiv. Større livsglæde. Som leder af en international virksomhed og far til tre er livet fyldt godt op. Mindfulness giver mig evnen til at være til stede der, hvor jeg er og nyde livet som det er, uanset travlhed og modgang.

tk_rammerSpecialtilbud: Vil du også have ro, overskud og større effektivitet?

Det er lykkedes mig at overtale Rasmus til at holde et nyt weekendkursus den 22.-23. september på Sjælland. Som abonnent på mit nyhedsbrev får du en særlig rabat på 10 procent. Du skal blot tilmelde dig inden 1. juli (kurset er afholdt).

Rigtig god sommer med større fokus, overblik og overskud.

Mange hilsener, Trine

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.