Få din hjerne til at slappe af

Hvor travlt vil jeg egentlig have?

Jeg keder mig hurtigt, hvis arbejdsopgaverne bliver for rutineprægede, og et vist tempo er fint. Men nu hvor jeg for alvor har mærket effekten af at lade min hjerne langtidsrestituere (større grad af ro, nærvær, dybere tankevirksomhed, mere overskud), tænker jeg over, hvordan jeg kan få mere af dét ind i min hverdag. I dette nyhedsbrev kan du læse om hjernepine, og om hvordan en måned uden kontakt til omverdenen fik mig til at genoverveje min hverdag:

Av, min hjerne!

December havde været usædvanlig travl. Normalt er det en måned, hvor jeg trækker mig lidt tilbage for enten at fokusere på et bogprojekt eller andre udviklingsaktiviteter. Men denne gang var kalenderen spækket med kurser og foredrag helt frem til juleferien. Med skolebørn er december samtidig en måned med et væld af skønne, men også tidskrævende julearrangementer.

Og så var der lige en ekstra aktivitet på to do-listen. Nemlig forberedelsen af familiens kommende rygsækrejse. Sammen med vores to børn havde vi gennem det sidste halvandet år sparet sammen til og planlagt en længerevarende tur til Thailand. Nu var tiden endelig kommet, vaccinationerne var overståede, og vi var klar til at tilbringe kolde januar i 30 graders varme. Næsten klar, for det kræver omtanke og planlægning at pakke minimalt til fire mennesker, når kun to af dem kan bære. Samtidig skulle vores respektive virksomheder gøres klar til, at vi trak stikket en måned. Så julemåneden var et virvar af ting, der skulle ordnes, forberedes, afsluttes… Da juleferien omsider meldte sin ankomst, kunne jeg lukke telefon og pc med ro i sindet – men også med en gevaldig hjernepine!

Måske kender du allerede følelsen? Hjernen syder og bobler, og det er ikke blot almindelig hovedpine, det er ganske enkelt hjernen, der gør ondt, fordi den har kørt i konstant høje omdrejninger for længe.

Hverdagen blev suspenderet

Kontrasten under de sydlige himmelstrøg var himmelsk! Jeg havde taget en radikal beslutning og efterladt telefonen hjemme i Danmark og var kort sagt så offline, man kan blive. Og mens myoserne blev taget under kærlig behandling af kyndige massører, lettede den sidste rest af min hjernepine til lyden af bølgeskvulp og susen i palmernes top. Jeg kan ganske enkelt ikke mindes, hvornår jeg sidst har slappet så meget af. Er du ved at være træt af at læse om, hvor fantastisk det var? Bare rolig, jeg er færdig nu!

En væsentlig årsag til at det var muligt at komme så langt ned i gear var, at hverdagen blev suspenderet i en tidsbegrænset periode. Generelt er jeg vældig godt tilfreds med min hverdag, men som så mange andre kan jeg også ind i mellem løbe sur i pligter, arrangementer, deadlines og hvad der nu ellers hører med til at være en helt almindelig familie med to jobs. Derfor er det befriende en gang i mellem at kunne sætte hverdagen på standby og se verden og hinanden med nye briller. For når vi suspenderer hverdagen, tvinger vi også os selv og hinanden til at være nærværende på en helt anden måde, end når vi kører efter rutinerne. Nogle vil kalde det mindfulness, nærvær. Uanset hvad, er det sundt for krop, hjerne og relationer.

Tips til at få hjernen ned i gear
faa-din-hjerne-til-at-slappe-af2

Vi kom hjem til snevejr, frostgrader og spørgsmålet: “Hvordan er det at komme op i gear igen?”, og min hjerne næsten skreg: “Jeg vil ikke op igen! Nu har jeg det lige så godt.” Efter at have været næsten planløs i en måned føltes det som at blive sparket direkte fra en stillevej og ud i overhalingssporet på motorvejen. Kontrasten var skærende – og interessant. Fordi oplevelsen af de to vidt forskellige måder at fungere hjernemæssigt på giver anledning til at forholde mig både nysgerrigt og kritisk til min dagligdag:

Nutidens arbejdsformer stiller store krav til hjernen. Multitasking, hyppige afbrydelser, støj fra storkontorer etc. skaber en arbejdsmæssig præmis, hvor vi kun kortvarigt koncentrerer os omkring en opgave. Vi træner evnen til at hoppe fra opgave til opgave, mens den dybe koncentrationsevne svækkes. Løsningen er ikke, at du fluks hiver en måned ud af kalenderen. Det kan bestemt anbefales, men mindre kan bestemt også gøre det. Pointen er, at vi sagtens kan skabe muligheder for restitution til hjernen, hvis vi bevidst indarbejder dem i hverdagen.

Helt konkret har jeg:

  • Downloadet en mindfulness-App på min telefon, der dagligt inviterer mig til en guidet meditation på 15 minutter. Der er også mulighed for tre eller fem minutters meditationer, så de kan nemt laves i toget, bussen eller andre steder i løbet af dagen.
  • Genindført en fast kontordag om ugen. Mit job er primært at være på farten med kurser, foredrag og coaching. Det er spændende, men også krævende altid at være “på” og på vej. Derfor er mine faste dage på kontoret små oaser, hvor jeg kan komme på forkant med opgaver og restituere.
  • Skåret kraftigt ned på stimuli: surfing på internet, tv, mailtjekkeri etc. Jeg er ikke frelst! Jeg ser stadig dårlige serier som afslapning og går stadig på nettet, men jeg har skærpet bevidstheden om, at jeg bliver træt i hovedet, når jeg får for mange input.
  • Besluttet at lukke ned for arbejdet ca. en halv time før, jeg henter børn, så jeg mentalt kan nå at flytte fokus og være nærværende.
  • Sat mere tid af til at dyrke motion, fordi endorfinerne skaber velbehag i krop og hoved, og fordi min hjerne kobler af, når pulsen kommer op.


Det er ikke store revolutioner, men små overskuelige justeringer i dagligdagen. Noget af det gjorde jeg allerede, men nu gør jeg det endnu mere. Andet har jeg gjort tidligere, men er kommet fra det igen. Og sådan er det jo med nye vaner – de skal trænes og vedligeholdes.

trineDe kræver bevidsthed og fokus, og de kræver først at fremmest, at vi kan se meningen med dem. What’s in it for me? Hvis vi ikke kan se et større udbytte ved at ændre vaner end det, vi allerede har med vores eksisterende adfærd, kan vi lige så godt lade være at prøve. Det er spild af tid og kræfter.

Udbyttet for mig er, at min hjernepine forsvinder, der er tid og plads til nye tanker, og jeg har nemmere ved at være nærværende.

Kan du se idéen i at skabe restitutionsmuligheder for din hjerne? Og hvad vil mon virke for dig?

Mange hilsener,
Trine

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.