Sådan får du mere balance og lyst i din dagligdag

Den ultimative vennetest – to sæt tvillinger!

En nær veninde er for nylig blevet mor til sit andet hold tvillinger. I forvejen har de to børn på seks år, og nu er familien altså blevet udvidet med to mere. Min egen mand spurgte med et smil, og et vist gran af alvor i stemmen, om man skulle gratulere eller kondolere. Men veninden og hendes mand besidder begge et vist overskud, en stor portion optimisme samt evnen til at kunne grine af tingene, når det ser aller sortest ud. Så vi er slet ikke i tvivl om, at de kommer helskindede, om end nok også noget sortrandede under øjnene på grund af kronisk søvnmangel, gennem dén udfordring.

Lige nu står de dog midt i et større tilbygningsprojekt, så der bliver plads til alle børnene, pasningen af to spædbarn samt “den daglige drift” af skolebørnene. Og midt i dette menageri kom den nybagte dobbelte tvillingefar alligevel lidt i tvivl om ressourcerne og spurgte sin kone, om de mon kunne regne med at have nogle venner tilbage, når de om to-tre år igen havde overskud til at deltage i sociale sammenkomster og parmiddage. De blev enige om, at deres nuværende situation måtte være den ultimative vennetest: De, der stadig er tilbage trods sporadisk kontakt og manglende overskud, er de sande venner, der er der for én uanset hvad.

Tilpas mængden af aktiviteter til ressourceniveauet

Den dobbelte tvillingefamilies overvejelser indkapsler essensen af at skabe balance: At tilpasse indsatsen og mængden af aktiviteter til det aktuelle ressourceniveau. Ude fra set giver det sig selv, at de ikke kan opretholde samme aktivitetsniveau som tidligere. Der er ganske enkelt ikke tid nok til at deltage i diverse arrangementer endsige til selv at forestå dem. Det er jeg sikker på, at omgivelserne sagtens kan forstå, og familien selv har for længst accepteret, at sådan er vilkårene den næste tid.

Overskuddet er variabelt

Men hvordan ser det ud hos dig? Tilpasser du mængden af aktiviteter og dine forventninger til de aktuelle ressourcer? Uagtet hvilken situation du står i, vil det tidsmæssige såvel som det fysiske og mentale overskud variere. Sommetider overkommer vi mere, sommetider mindre. Alligevel er mange af os tilbøjelige til at stille høje krav til os selv (og nogle gange også til andre) om, hvad vi skal kunne klare. Det kan være antallet af fritidsaktiviteter, vi selv og børnene skal gå til i løbet af ugen. Om aftenen og i weekenderne kan det være mængden af sociale arrangementer, vi skal deltage i eller arrangere. Hvis både du og resten af familien trives aktivitetsniveauet, er alt godt og dette nyhedsbrev knap så relevant. Men oplever du jævnligt, at:

  • der ikke er timer nok i døgnet?
  • dagligdagen føles som en lang to do-liste, hvor næste punkt venter på at blive afkrydset?
  • Skåret kraftigt ned på stimuli: surfing på internet, tv, mailtjekkeri etc. Jeg er ikke frelst! Jeg ser stadig dårlige serier som afslapning og går stadig på nettet, men jeg har skærpet bevidstheden om, at jeg bliver træt i hovedet, når jeg får for mange input.
  • du frygter weekenden, fordi den er spækket med arrangementer?
  • du glæder dig til, at gæsterne går hjem, eller du selv kan gå hjem, så du kan få sovet?

Så er det måske tid til at give din hverdag et kærligt serviceeftersyn.

saadan-faar-du-mere-balance-og-lyst-i-din-dagligdag2

Frem med luppen!

1) Start med at frede en dag eller aften om ugen. Den er familiens oase uden nogen form for forpligtelse, så her må ikke planlægges og laves aftaler.

2) Tal i familien om, hvor travlt I reelt har lyst til at have. Vi har alle ønsker og drømme om de ting, vi gerne vil, men hvordan hænger det sammen med tiden og ressourcerne?

3) Overvej, om I en periode kan indføre et loft over aktivitetsniveauet. Fx max. et eller to arrangementer i weekenden afhængig af, hvad der passer jer bedst.

4) Effektivisér dagligdagens pligter – find ud af, hvordan du kan systematisere, strukturere og effektivisere de faste, tilbagevendende opgaver og rutiner (madlavning, indkøb, tøjvask etc.), så du kan frigøre tid til nærvær, samvær og egentid.

5) I virkeligheden er øvelsen ikke meget anderledes end at lave budget for privatøkonomien. Hvad er dine indtægter og udgifter? Hænger det sammen? Hvis ikke, må du enten øge indtægterne eller reducere udgifterne. Savner du inspiration, kan du læse nyhedsbrevene Børnepligter – sådan får du dine børn til at hjælpe til og Vil du spare masser af tid og penge hver uge?

saadan-faar-du-mere-balance-og-lyst-i-din-dagligdag36) Suspendér hverdagen. De fleste kender følelsen af, at dagligdagens rutiner “tager over”, og at “der går leverpostej i den”. Overvej, om I kan planlægge nogle perioder, hvor I bevidst suspenderer hverdagen. En weekend, en ferieuge eller nogle af de kommende helligdage i foråret, hvor den eneste plan er, at der ikke er nogen planer! Glem alt om rengøring, indkøb og madpakker. Her er samværet i fokus. Måske skal I gøre fryseren klar med mad, der blot skal varmes op, eller spise take away. Vigtigst af alt er, at I kan stå op til en “tom” dag uden aftaler og forpligtelser.

De tomme perioder er også gode anledninger til at mærke efter, hvad I egentlig har lyst til. Hverdagen kan nemt blive fyldt op af forpligtelser og forventninger, og jeg tror på, at vi ind i mellem skal sætte dagligdagen under kritisk lup og løbende justere den, så den både matcher vores ressourceniveau og bliver mere lystbetonet.

tk_rammerTips og tricks søges: Hvad gør du allerede for at skabe en god balance? Skriv meget gerne om dine og tips, så samler jeg op i et kommende nyhedsbrev: tk@trinekolding.dk. Jeg glæder mig til at høre fra dig.

God fornøjelse med genfinde og bevare både balancen og lysten i dagligdagen.

Mange hilsener,
Trine

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.